بیماری های زنان, چاقی, دیابت, مجله سلامتی

چاقی و تخمدان پلی کیستیک

اثرات منفی چاقی بر باروری / بی نظمی قاعدگی / اختلالات تخمک گذاری و ناباروری / چاقی و تخمدان پلی کیستیک / ایجاد سندروم تخمدان پلی کیستیک

چاقی در سندروم تخمدان پلی کیستیک چه نقشی دارد؟

چاقی و تخمدان پلی کیستیک و اضافه وزن در سراسر جهان در حال افزایش است و تاثیرات مخربی برای چندین توابع بدن انسان از جمله سلامت باروری دارد .بطور خاص زنان چاق در معرض بیماری تخمدان قرار می‌گیرند و اغلب از اختلال قاعدگی رنج می برند که منجر به ناباروری میشود.

 

اثرات منفی چاقی بر باروری شناخته شده است چرا که زنان چاق اغلب بی نظمی قاعدگی را با اختلالات تخمک گذاری و ناباروری تجربه می کنند.

ناباروری یک بیماری است که به طور کلی به عنوان عدم موفقیت پس از ۱۲ ماه یا بیشتر از تلاشهای باروری طبیعی تعریف می شود و امروز در جامعه ما یک مشکل در حال افزایش است.

به تازگی اثرات سبک زندگی بر سلامت جسمی زنان بسیار مورد توجه قرار گرفته است و همچنین شاخص توده بدنی، مواد غذایی ،مواد مغذی و ارزش فعالیت فیزیکی ،تمرکز بر شغل و شرایط دیگر در حال حاضر به طور گسترده‌ای ادعا می‌شود که تاثیر منفی بر روی باروری زنان دارد ‌.

اثرات منفی چاقی بر باروری / بی نظمی قاعدگی / اختلالات تخمک گذاری و ناباروری / چاقی و تخمدان پلی کیستیک / ایجاد سندروم تخمدان پلی کیستیک

چاقی و تخمدان پلی کیستیک

خطر ابتلا به ناباروری در افراد چاق بیش از سه برابر زنان غیر چاق دیده می شود و مطالعات متعدد نشان داده اند که زنان چاق نیاز به زمان بیشتری برای بارداری دارند.

بیش از حد آزاد شدن اسیدهای چرب ممکن است یک اثر سمی را در بافت های تولید مثل ایجاد کند که موجب آسیب مداوم سلول و بیماری التهابی مزمن می شود.

مطالعات متعدد نشان داده است که کاهش وزن بدن می‌تواند چرخه قاعدگی و تخمک گذاری در زنان مبتلا به این بیماری را بازگرداند

ناباروری یک ناتوانی به شدت پیچیده سیستم تولید مثلی است که می تواند به دلایل زنانه مردانه و یا هر دو باشد و به صورت اولیه یا ثانویه اتفاق بیفتد .

انواع ناباروری

نوع اولیه ناباروری، ساختار یا فیزیولوژی سلول های زایا را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث توقف رشد سلول های زایا و سرانجام مرگ سلولی می‌شود.

ناباروری اولیه زنان شامل اندومتریوز و تومور خوش خیم عضلات صاف رحم، سندروم تخمدان پلی کیستیک و نارسایی زودرس تخمدان است.

ناباروری ثانویه به دلیل نقایص ژنتیکی سیستمی یا سندرومی شامل نقایص رشدی اندوکرینی و متابولیک ایجاد می گردد.

یک زوج جوان سالم در میانی دهه دوم زندگی خود را تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد شانس ایجاد یک حاملگی در هر سیکل را دارند و بنابراین طیفی از فاکتورها هر کدام با دامنه متفاوت کنترل ژنتیکی ممکن است شانس آنها را تحت تاثیر قرار دهند.

ناباروری یک بیماری چند بعدی است که نه تنها به دلیل مشکلات سلامتی بلکه به عنوان نتیجه ای از مشکلات تخمک گذاری، انسداد لوله رحم ،فاکتورهای مرتبط با سن، مشکلات رحمی، عدم تعادل هورمونی و سبک و شیوه زندگی مانند افزایش سن ازدواج استرس ،ورزش ،چاقی، استعمال دخانیات و یا بیماری‌های عفونی ایجاد می‌گردد.

ناباروری همچنین می‌تواند به دلایل ایمنولوژیکی و فیزیولوژیکی یا ناهنجاری هایی تعریف شده در گامتها برای مثال پارامترهای نابجای سرم باشد.

 

احتمالاً شایع ترین دلیل ناباروری ناشناخته است و این امر ۲۰ درصد زوج های سراسر دنیا را شامل می‌شود.

پیامد ناباروری، آسیب های اجتماعی و شخصیتی، اثرات روانی افسردگی، نقص عملکرد جنسی و حتی تبعیض و طرد شدگی از خانواده و اجتماع می باشد .

مطالعات جمعیتی نشان داده است که ۳ تا ۷ درصد زوج ها در جهان ناباروری را تجربه می کنند که در این میان فاکتورهای زنانه و ناشناخته در ۵۰ تا ۸۰ درصد موارد و فاکتورهای مردانه برای ۲۰ تا ۵۰ درصد موارد ناباروری مشاهده شده است

چاقی و تخمدان پلی کیستیک

ناباروری، ناتوانی در حامله شدن می باشد.

تنها ۲۰ درصد خانم هایی که تمایل به حاملگی دارند در اولین دوره تخمک گذاری که جلوگیری نمی‌کنند حامله میشوند از ۸۰ درصد از موارد ناباروری که عامل تشخیص داده می‌شود حدود نیمی از آن ها حداقل به علت ناباروری در مردان می باشد.

ناباروری بیماری است که در آن حاملگی با وجود دو بار رابطه جنسی در هر هفته پس از یک سال اتفاق نیفتد نقایص تولید مثلی و رشدی لوله تناسلی در زنان نادر نیست اما اطلاعات کمی درباره ژنتیک آنها مشخص شده است.

در حین رشد جنسی ممکن است ناهنجاری‌های مادرزادی ناحیه تولیدمثلی رخ دهد که باروری را تحت تأثیر قرار می‌دهد و شامل ناهنجاری‌های آناتومیکی ،مجاری مولرین، رحم، اندومتر، لوله های فالوپ و تخمدان ها می گردد و در یائسگی پیش از موقع (زودرس) در زنان سن باروری شیوع در حال افزایش حاملگی با تأخیر عمدی و ناباروری زنان مشارکت دارند

ناباروری چگونه اتفاق می افتد؟

ناباروری به دلایل پزشکی مختلفی ایجاد می‌شود که می‌تواند شامل آسیب لوله های فالوپ مداخله در تخمک گذاری یا مشکلات هورمونی باشد.

این شرایط شامل بیماری های عفونت لگنی ،سندروم تخمدان پلی کیستیک آندومتریوز، نارسایی زودرس تخمدان، فیبروئیدهای رحمی، ناباروری به دلایل پزشکی مختلفی ایجاد می‌شود که می‌تواند شامل آسیب های لوله های فالوپ ،مداخله در تخمک گذاری یا مشکلات هورمونی باشد

 

 

مشکلات عملکردی تخمدان و ناباروری

ناباروری منتشر شده از عملکرد نادرست تخمدان ممکن است به دلیل عدم حضور تخمک در تخمدان ها یا بلوکه شدن فیزیولوژیک تخمدان ها باشد.

تقریباً ۵ تا ۱۰ درصد زنان مبتلا به نارسایی تخمدان می‌توانند به طور خود به خودی حامله شوند.

سندروم تخمدان پلی کیستیک معمولاً یک مشکل وراثتی است که باعث ناباروری در زنان جوان می گردد و برای ۹۰ درصد موارد عدم تخمک گذاری ها و ۶ تا ۱۵ درصد ناباروری های اولیه گزارش شده است.

افزایش آندروژن می تواند باعث چاقی،افزایش موهای زائد صورت شود در حالی که تمامی زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک این علائم را ندارند.

سندروم تخمدان پلی کیستیک همچنین منجر به افزایش مقاومت به انسولین می گردد که مرتبط با دیابت نوع ۲ است.

اثرات منفی چاقی بر باروری / بی نظمی قاعدگی / اختلالات تخمک گذاری و ناباروری / چاقی و تخمدان پلی کیستیک / ایجاد سندروم تخمدان پلی کیستیک

عوامل مستعد کننده ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندروم تخمدان پلی کیستیک به عنوان عارضه‌ای شایع در دختران سنین باروری و زنان می باشد

ابتلا به این بیماری با تغذیه در دوران جنینی ارتباط مستقیم دارد و عوامل ژنتیکی در کنار عوامل اپی ژنتیک به عنوان عامل بروز این بیماری می باشد.

عوامل ژنتیکی در بروز سندروم تخمدان پلی کیستیک کمتر از ۱۰ درصد است در حالی که عوامل محیطی در کنار بیماری‌های ناباروری سهم زیادی در بروز این بیماری دارند

چربی بدن افراد چاق می‌تواند باعث زیاد شدن هورمون استروژن و هورمون مردانه بشود.

علت های ژنتیکی، استرسهای روحی ، مشکلات هورمون انسولین و دیابت ، مشکلات و بیماری های تیروئیدی ، مشکلات غده فوق کلیوی و تومورهای مغزی مشکلات و بیماری های عفونی و میکروبی لگن و رحم، بعضی داروهای به هم زننده تعادل هورمون و خیلی دلایل شناخته شده و شناخته نشده دیگر ممکن است باعث تداخل در عملکرد درست تخمدان گردد.

اولین نشانه از تداخل در عملکرد درست تخمدان ، نامنظمی دوره های قاعدگی می باشد  و از شایع‌ترین مشکلات تخمدانی تخمدان پلی کیستیک می باشد که در زبان عامیانه به تنبلی تخمدان مشهور است و به نظر می رسد افزایش وزن و تجمع توده چربی از عوامل ایجاد سندروم تخمدان پلی کیستیک است

اثرات منفی چاقی بر باروری / بی نظمی قاعدگی / اختلالات تخمک گذاری و ناباروری / چاقی و تخمدان پلی کیستیک / ایجاد سندروم تخمدان پلی کیستیک

عوامل بروز سندروم تخمدان پلی کیستیک

استرس و التهاب نقش مهمی در بروز سندروم تخمدان پلی کیستیک دارد .

رادیکال آزاد هم یک رخداد اولیه در توسعه سندروم تخمدان پلی کیستیک است

سندروم تخمدان پلی کیستیک نتیجه تعامل بین عوامل جنینی، محیطی ، ژنتیکی و متابولیکی می باشد.

مطالعات دهه اخیر التهاب مزمن با درجه یا شدت پایین را علت طولانی مدت شدن این سندروم می داند

از سال ۱۹۶۸ مطالعات نشان داده‌اند که ژنتیک نقش مهم در ایجاد سندروم تخمدان پلی کیستیک دارد

همچنین بستگان درجه اول بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک بیشتر در معرض ابتلا به این سندروم قرار دارند تغییرات در فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک نیز در لیست علل این سندروم پیشنهاد شده است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *