بیماری مفاصل, دیابت, سرطان, قلب و عروق, مجله سلامتی

اثرات اسید چرب بر بیماری ها

اثرات اسید چرب بر بیماری ها

اثرات اسید چرب بر بیماری ها

اثرات اسید چرب بر بیماری ها چیست ؟ اسیدهای چرب امگا ۳ اسیدهای چرب ضروری نامیده می‌شوند چرا که برای سلامتی انسان مورد نیاز بوده اما بدن نمی تواند خود آنها را تولید کند.
به همین علت ما نیازمند دریافت آنها از طریق غذایی که میل میکنیم هستیم. این چربی ها در ماهی چرب و انواع خاصی از روغن های گیاهی یافت می شوند.

حائز اهمیت است که تعادل مناسبی بین اسیدهای چرب امگا ۳ و اسیدهای چرب امگا ۶ (دیگر اسید چرب ضروری که در برخی از دانه‌ها و مغزها و روغن های گیاهی یافت می شود )وجود داشته باشد چراکه این دو ماده با هم برای بهبود سلامتی عمل می کنند.

اسیدهای چرب امگا ۳ به کاهش التهاب کمک می کنند و اکثر اسیدهای چرب امگا ۶ تمایل به افزایش التهاب دارند بنابراین عدم تعادل بین اسیدهای چرب ضروری موجب پیشرفت بیماری میشود.
رژیم غذایی سالم باید حاوی نسبت یک تا چهار بار اسید چرب امگا ۶ بیشتر از اسید چرب امگا ۳ باشد .اما رژیم غذایی معمول آمریکای شمالی دارای ۱۱ تا ۳۰ برابر مقدار آن است.
بنابراین اکثر اهالی آمریکا نیازمند توجه ویژه ای منابع خوب اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. (برخلاف رژیم غذایی مدیترانه‌ای که دارای تعادل بسیار بهتری به این اسیدهای چرب امگا ۳ و اسیدهای چرب امگا ۶ هست).

احتمالاً علت مصرف گوشت کمتر همین است زیرا گوشت حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۶ است.

مزایای سلامتی

اثرات اسید چرب بر بیماری ها

دانشمندان برای اولین بار ارتباط اسیدهای چرب امگا ۳ و سلامتی را هنگام مطالعه مردم با فراست و گاه گرینلند دریافتند. گروهی از اهالی گرینلند بسیار کمتر از بیماری هایی شامل بیماری قلبی و آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) و پسوریازیس نسبت به جمعیت های دیگر رنج می‌برند.
رژیم غذایی آنها با مصرف نهنگ آبی و ماهی آزاد همچنان پرچرب بود محققین دریافتند که این غذاها غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده و دارای مزایای واقعی برای مبارزه با بیماری هاست
محققین در حال ادامه کشف مزایای این اسیدهای چرب ضروری هستند.در حال حاضر قویترین شواهد در رابطه با بیماری های قلبی و ناراحتی های وابسته به آن است اما گستره وسیعی از دیگر تاثیرات درمانی اسیدهای چرب امگا ۳ وجود دارد.

اثرات مفید قلبی با مصرف اسیدهای چرب امگا ۳

شواهد نشان می‌دهد که اسیدهای چرب امگا ۳ در روغن ماهی یافت می‌شوند به کاهش عوامل خطرزای بیماری قلبی شامل افزایش فشار خون و کلسترول بالا کمک می‌رساند.

تحقیقات همچنین نشان داده است که این اسیدهای چرب تکامل پلاک و لخته‌های خونی را مهار می کند،تری گلیسریدها را کاهش میدهد از آریتمی های قلبی می کاهد و از فرد در برابر مرگ ناگهانی قلبی محافظت می کند .

مطالعات در رابطه با افرادی که از حمله قلبی زنده مانده اند نشان داده است مصرف روزانه مکمل های امگا سه از خطر مرگ حملات متعاقب قلبی و سکته مغزی می کاهد.

دیابت و اسیدهای چرب امگا ۳

افراد مبتلا به دیابت اغلب دچار افزایش تری گلیسرید و مقدار پایین hdl (لیپوپروتئین با غلظت بالا) هستند.
اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهی می تواند به کاهش تری گلیسرید و بالا بردن اچ دی ال کمک کنند

التهاب مفصلی و اسیدهای چرب امگا ۳

مطالعات متعددی نشان داده است که مکمل های امگا ۳ می تواند درد مفصلی را کاهش داده از سفتی صبحگاهی مفصلی بکاهد و مقدار داروهای مورد نیاز برای تسکین دردی که به وسیله افراد با روماتیسم مفصلی تجربه می‌شود را کم کند.

افسردگی و اسیدهای چرب امگا ۳

افرادی که مقدار کمی اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی خود دریافت می کنند ممکن است در معرض افزایش خطر ابتلا به افسردگی قرار گیرند.
این اسیدهای چرب اجزای مهمی از غشای سلول های عصبی بوده و به ارتباط بین سلول های عصبی کمک می رساند و برای حفظ سلامت مناسب فکری حائز اهمیت هستند

اختلال نقصان توجه ،بیش فعالی (بیماری adhd)

کودکان مبتلا به adhd ممکن است دچار کاهش مقدار اسیدهای چرب ضروری در بدن باشند .

تحقیقات نشان داده است کودکان با مقادیر پایین‌تر اسیدهای چرب امگا ۳ در بدن مشکلات یادگیری و رفتاری بیشتری دارند

سرطان پستان و اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ و امگا ۶

تعادل بین اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ به نظر می‌رسد که عامل مهمی در تکامل و رشد سرطان پستان باشد.

تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا چگونگی این ارتباط را دریابیم .

برخی از محققین بر این عقیده هستند که اسیدهای چرب امگا ۳ همراه با دیگر مواد مغذی مانند ویتامین c ویتامین e و سلنیوم در پیشگیری و درمان سرطان پستان موثر و با ارزش هستند

 

اسیدهای چرب در قارچ گانودرما

حال با دریافت این اطلاعات که میدانیم اسید های چرب در درمان این بیماری ها موثر است ،میتوان گیاهی بسیار قدرتمند معرفی کرد که سرشار از اسیدهای چرب  است. این گیاه قارچ گانودرما است که طی سالهای اخیر ،با فراوری آن در داخل کشور ،بصورت قهوه های گانودرما به بازار عرضه شده است.

این گیاه با دارا بودن بسیاری از  آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب و خواص بینظیر دیگر سبب شده تا سرعت روند درمان بسیاری از بیماری ها شدت گرفته و دوره درمان آنها کاهش چشمگیری پیدا کند.

جهت مشاهده محصولات قهوه گانودرما (کلیک کنید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *