بیماری های زنان, چاقی, دیابت, قهوه های گانودرما, مجله سلامتی

علائم،عوارض و درمان تنبلی تخمدان

درمان تنبلی تخمدان.عافیت باشه

علائم  و عوارض تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک را بشناسید

بیماران مبتلا به این سندرم در معرض خطر بیماری های متابولیک مانند هستند اختلالات متابولیک در دو سوم زنان مبتلا به تنبلی تخمدان  یا  سندرم تخمدان پلی کیستیک شایع هستند که ممکن است منجر به خطر بالای دیابت قلب و عروق قلبی در آنها شود.
همانطور که توسط محققین مختلف نشان داده شده است که مشکلات روانی اجتماعی در بیماران مبتلا به تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک به وجود می‌آیند.
مقاومت به انسولین، اختلال تحمل گلوکز ،دیابت، اختلالات چربی و فشار خون بالا، بیماری قلبی و عروقی ، بیماری کبد چرب غیر الکلی و اختلالات آنزیم های کبدی افزایش خطر ابتلا به سرطان آندومتر و سرطان های رحم و پستان هستند.

سندرم متابولیک در ۲۶ تا ۴۶ درصد مبتلایان به تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک دیده می شود

اختلالات هورمونی به همراه استرس اکسیداتیو و التهاب در بافت تخمدان موجب عدم تخمک‌گذاری در مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک می شود
زنان مبتلا به تنبلی تخمدان  دارای شاخص توده بدنی و تستسترون بالاتر نسبت به گروه سالم هستند.
این بیماران  دارای سطوح پایین‌تری از گلوبولین متصل شونده به هورمون جنسی ولی پروتئین با دانسیته بالا نسبت به افراد سالم دارند.
کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک به علت مشکلات عاطفی-روانی ناباروری و زناشویی کاهش می یابد.
بدیهی است که زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک احتمال اختلالات روحی ،اجتماعی و عاطفی را در مقایسه با افرادی با شاخص توده بدن مشابه و بدون سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند.

چاقی ،هیرسوتیسم ،آکنه، هیپرآندروژنیسم، مقاومت به انسولین، بی نظمی در چرخه قاعدگی و ناباروری ،تاثیر روانشناختی بر روی افراد مورد مطالعه دارد.
مطالعات نشان میدهد که سندرم تخمدان پلی کیستیک با بیماری های روانشناختی گسترده همراه بوده و افسردگی شایع ترین بیماری روانی در ارتباط با سرعت سندرم تخمدان پلی کیستیک است.اضافه وزن یا چاقی به طور کلی مهمترین علت پریشانی در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک است.
ناباروری، دیابت یا مقاومت به انسولین ،فشار خون بالا، بیماری قلبی و عروقی و در صورت باروری ،سقط جنین، دیابت حاملگی و سرطان رحم علائم بیماری تخمدان پلی کیستیک است.

اختلال در چرخه قاعدگی

در طول چرخه یک ماهه ،تخمک گذاری تقریباً دو هفته قبل از قاعدگی رخ می‌دهد.

تخمدانهای شما هورمون های استروژن و پروژسترون را ترشح می کنند که دیواره رحم را برای دریافت تخم بارور آماده می‌سازند همچنین تخمدانها تولید هورمون‌های مردانه مثل تستسترون را نیز برعهده دارند.
اگر بعد از تخمک گذاری بارداری رخ ندهد ترشح استروژن و پروژسترون کاهش می‌یابد و دیواره رحم در طول قاعدگی ریزش میکند .

در سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است هیپوفیز مقادیر بالای هورمون سازنده جسم زرد ترشح کند و تخمدان ها مقادیر بالای آندروژن ها را تولید نمایند .

این امر چرخه نرمال قاعدگی را مختل می سازد و می تواند سبب ناباروری و پرمویی بدن و آکنه گردد.

 

اختلال در چرخه قاعدگی

پاتوفیزیولوژی بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک

در سال ۱۹۳۵ استین و لونتال سندرم تخمدان پلی کیستیک را شرح دادند .

سندرم تخمدان پلی کیستیک یک بیماری ناهمگون می باشد. همانطور که ذکر شد علائم قطعی بیماری ،زیادی آندروژن و عدم تخمک گذاری مزمن می باشد

حداقل ۵ ارگان اصلی به پیدایش این سندرم کمک می‌کنند:

1-هیپوتالاموس و هیپوفیز

2-تخمدان

3-پوست

4-آدرنال

5پانکراس

اهمیت تشخیص و درمان بیماری تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع‌ترین علت ناباروری ناشی از عدم تخمک گذاری در زنان سن باروری است
این اختلال یک بیماری نیست بلکه یک سندرم است با تظاهرات کلینیکی مختلف که آسیب‌شناسی آن پیچیده و کاملاً شناخته شده نیست و برای علت آن فرضیه چند عاملی ( ژنتیکی و محیطی و تعامل این عوامل بر یکدیگر) مطرح شده است
این سندرم علاوه بر تاثیر بر دستگاه تولید مثل در عملکرد سایر ارگانها مانند سیستم قلب و عروق نیز تاثیر گذار است.

عوارض کوتاه مدت و بلند مدت تنبلی تخمدان

در بعضی از موارد تخمدان پلی کیستیک با عوارض کوتاه مدت مانند خونریزی های رحمی ،سقط مکرر و مسمومیت بارداری و عوارض طولانی مدت در سنین بالا مانند چربی و فشار خون بالا ،مشکلات قلبی و عروقی، دیابت نوع ۲ و احتمالاً سرطان رحم همراه است که در صورت تشخیص به موقع و درمان تنبلی تخمدان  می‌توان از بروز همه این عوارض پیشگیری و یا آنها را درمان نمود.

به دلیل افزایش هورمون های مردانه در بدن این افراد و بروز علائمی چون پرمویی، آکنه و به دلیل همراهی چاقی در اکثر این افراد ممکن است این افراد به خصوص دختران دچار علائم اختلال خلق ( افسردگی اضطراب) اختلال غذا خوردن و از دست دادن اعتماد به نفس شوند که قطعاً در سلامت روانی و همچنین پذیرش و پاسخ به درمان تنبلی تخمدان  در این افراد نقش اساسی دارد.

این سندرم در نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال نیز دیده می‌شود که به دلیل تظاهرات کلینیکی متفاوت از بزرگسالان ،تشخیص های افتراقی بیشتر و علاوه بر این ، حساسیت و اضطراب والدینشان نسبت به مصرف دارو و به طور کلی سلامت آینده فرزندانشان ،اهمیت تشخیص و نحوه درمان تنبلی تخمدان  روشن است

معیار تشخیص بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک

۱)شواهد بالینی یا بیوشیمیایی از افزایش آندروژن ها وجود داشته باشد
۲)اختلال در تخمک گذاری وجود داشته باشد .عدم تخمک گذاری مزمن کمتر از ۶ تا ۹ سیکل قاعدگی در سال
۳)تشخیص سونوگرافی تخمدان پلی کیستیک به صورت افزایش حجم تخمدان بیشتر از ۹ میلیمتر و وجودکیست های ۲ تا ۸ میلیمتر به تعداد ۱۰ و یا بیشتر در تخمدان و افزایش دانسیته استروما
گلیکوپروتئین متصل به هورمون های جنسی و تستسترون همچنین می‌تواند در تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کند اما ممکن است نتایج نامطلوب را تولید کند
علاوه بر این سونوگرافی نیز در تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک میکند

 

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

 

تشخیص و درمان اولیه همراه با کاهش وزن ممکن است خطر عوارض طولانی مدت را کاهش دهد
افسردگی و اضطراب در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک رایج هستند اما اغلب نادیده گرفته می‌شوند و بنابراین درمان نمی‌شوند .

همراه با اختلالات فیزیکی بسیاری از مشکلات روانی نیز با این بیماری مرتبط است بنابراین این بیماری نه تنها مشکلات مربوط به تولید مثل را دارد بلکه با افزایش سن بیماران خطر سلامت متابولیسم و روانشناختی را نیز مرتبط می سازد

 

وجود دو معیار از سه معیار زیر به عنوان معیار تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک در نظر گرفته میشود:

۱- فواصل عادت ماهیانه بیش از ۴۰ روز و کمتر از ۹ سیکل در سال
۲-آکنه ,هیرسوتیسم, آلوپسی, افزایش سطح آندروژن های خون.
۳-وجود تخمدان های پلی کیستیک در سونوگرافی لگنی و بیش از ۱۲ فولیکول با اندازه ۲ تا ۹ میلیمتر با حجم تخمدان بیش از ۱۰ میلیمتر

 

تست های تشخیصی سندرم تخمدان پلی کیستیک

شواهد موجود نشان می‌دهد که ژنتیک و عوامل محیطی در پاتوژن سندرم تخمدان پلی کیستیک نقش دارند.
مداخلات شیوه زندگی به عنوان درمان خط اول در زنان مبتلا به این بیماری توصیه می‌شود اکثر این مداخلات بر تغییر الگوی غذایی و  فعالیت بدنی و کاهش وزن تمرکز می کنند.
مطالعات متعدد نشان داده اند که کاهش وزن بدن می تواند چرخه قاعدگی و تخمک گذاری را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بهبود بخشد و عامل مهمی برای بهبود باروری در این بیماران در نظر گرفته شده است بنابراین اصلاح شیوه زندگی از جمله ورزش و رژیم غذایی به عنوان اولین درمان برای زنان مبتلا به این بیماری توصیه می‌شود زیرا این عمل باعث کاهش مقاومت به انسولین ،بهبود متابولیسم و عملکرد تولید مثل خواهد شد.

پزشک متخصص به طور معمول ترکیبی از یافته های بالینی مانند علائم و نشانه های زن ،سابقه پزشکی و خانوادگی، آزمایش فیزیکی و نتایج آزمایشگاهی را برای تشخیص به کار می برند

آزمایش های تشخیص تنبلی تخمدان

بعضی از آزمایش های بالینی ساده می توانند برای تشخیص  تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک انجام شوند که شامل
۱-سطح تستسترون باید در دخترانی که علائم سطوح آندروژن بالا را نشان می‌دهند بررسی شود
۲-سطح هورمون تحریک کننده فولیکول اندازه گیری شود
۳-اسکن تخمدان از تخمدان توسط التراسوند می‌تواند در نوجوانانی با اختلالات قاعدگی مفید باشد

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *